CRM-system + byggebransjen = sant!

CRM-system + byggebransjen = sant!

I utlandet er CRM-systemet allerede en integrert del av mange bransjer, og i byggebransjen blir det stadig mer vanlig å ta i bruk slike systemer. Det er mange grunner til hvorfor byggebransjen bør ta i bruk CRM-systemer, og det har mange fordeler for firmaet når det først er implementert!

Hva er et CRM-system?

Begrepet “CRM” er en forkortelse for “Customer Relationship Management”, eller kundehåndtering på norsk. Kort forklart handler dette om å jobbe aktivt med kunderelasjoner ved hjelp av et IT-system. Et CRM-system er både en IT-støtte og et verktøy for å håndtere kunderelasjoner. Et selskap som er kjent for å selge gode CRM-program er Lime Technologies. Besøk selskapet på nettsiden deres https://www.lime-technologies.com/no/. På https://www.lime-technologies.com/no/ finner du mer informasjon om selskapet, og CRM-programmet de tilbyr.

Kunderelasjoner i byggebransjen

I byggebransjen er all omsetning knyttet til kunderelasjoner. Mange firma får jobber via rykte og anbefalinger fra kjente, så et positivt omdømme er alfa-omega i denne bransjen og har mye å si for å bygge tillit med nye kunder.

For byggefirma er det viktig å håndtere kunderelasjoner og informasjon om kunden på riktig måte. Det gir kunden inntrykk av et velorganisert og ryddig firma, noe som også bidrar til å bygge tillit i kundeforholdet. Administrasjonen i firmaet må vite en god del om kundenes forhold til byggefirmaet, inkludert kunden er, hvem som jobber for kunden, prosjekter de har gjort tidligere, hva det nye prosjektet innebærer, og hvor ofte byggefirmaet kommuniserer med kunden, og ikke minst hva som kommuniseres.

Bytt til CRM

Mange byggefirma bruker fortsatt Outlook og Excel for å håndtere sine kundeforhold. Dette resulterer ofte i at ansatte arbeider ut ifra flere ulike dokumenter, som ikke gir dem oppdatert informasjon om statusen i forholdet mellom kunde og firma. Hvis dette høres kjent ut, kan det være på tide å bytte til et CRM-system.

Fordeler med å bruke et CRM-system som det levert av https://www.lime-technologies.com/no/ er blant annet:

  • Systemet tilpasses din bedrift
  • Det er enkelt å skape et helhetsbilde av byggefirmaet. Her får du samlet kontakter, samtalehistorikk og gjøremål. Systemet integreres til de andre systemene bedriften bruker, og sammen skaper dette en god oversikt over kunderelasjoner, prosjekter og videre salgsmuligheter.

Når du skal velge et system, er det viktig å fokusere søket etter et CRM-system som er tilpasset byggebransjen. Noe av det du bør se etter er:

  • Muligheter for å bygge nettverk
  • En sentral database, som kan nås både fra kontoret og i feltet
  • Integrasjoner tilpasses byggebransjen, for eksempel mot systemer dere allerede bruker for å styre økonomi, HR osv.
  • Mulighet for automatisering, for eksempel ved å hente inn data om økonomi osv. til anbud
  • Analyser

Det er mange hensyn å ta i valget av system, men en investering i CRM kan være verdt det for langsiktig vekst i din bedrift!