Hvordan lage en tunnel

Hvordan lage en tunnel

Kanskje kjørte du gjennom en tunnel på vei til jobb, og tenkt at det kan ikke ha vært enkelt å lage den. Det er jo ikke en avansert konstruksjon, men egentlig bare fjerning av masse som består av berg og mineraler. Da er det vel bare å lage ett merke i fjellveggen og bore løs. Nei, så enkelt er det ikke, her skal vi se på noen steg i prosessen med å lage en tunnel.

Offentlig høring

For at man skal kunne lage en ny tunnel, så må myndighetene godkjenne arbeidet. Søkeren er som regel et halvstatlig organ som skal sørge for at arbeidet går riktig for seg. Når forslaget er lagt på bordet, skal partiene bli enige. Det kan ha vært foreslått i mange tiår før en slik plan blir lagt ut i dagen.

Godkjennelse og anbudsrunde

Når en tunnel har blitt godkjent (med målinger av grunnforholdene), skal flere selskap kjempe om kontrakten. Det skal foregå gjennom en anbudsrunde. Her er det viktig å levere det beste forslaget, slik at man får oppdraget som kan være verdt milliarder av kroner. Spesifikasjonen er særdeles viktig, og på basis av kvalitet og pris blir vinneren utnevnt. Har du lest spesifikasjonene til mobil og tilbehør vet du at teknikkdeler til den passer.

Forarbeider

Forarbeider handler om å lage midlertidige veier til og fra tunnelåpningen, stenge veier, ekspropriere hus og eiendommer, sprenge bort berg og klargjøre for borring.

Boring

Når man skal bore en tunnel, bruker man enten sprengstoff eller en stor bormaskin bedre kjent som TMB eller muldvarp. Masse må nå kjøres bort av store lastebiler. Denne prosessen kan være svært farlig, da løsmasser kan komme farende uten forvarsel.

Etterarbeider

Nå kommer ferdigstilling av tunnelen. For det første skal den ha belysning og rømningsveier, i tillegg må den ha ventilasjon og drenering. Så kommer arbeidet med å asfaltere en vei. Når veiene er malte er tunnelen klar for åpning.